familie trip ZA - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Annelies Schenk - WaarBenJij.nu familie trip ZA - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Annelies Schenk - WaarBenJij.nu

familie trip ZA

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

23 April 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Aangezien jullie allemaal met smart op mijn foto´s en verhaal zitten te wachten, ben ik maar meteen begonnen met typen. Hier volgt het resultaat:

Na een weekje eenzaam in onze grote huis te hebben gewoond en meer tijd bij de prospect mannen in de tuin te hebben gespendeerd dan in ons huis, keek ik heel erg uit naar het bezoek van mijn familie. Ze zouden donderdag avond aankomen en vanaf het vliegveld meteen naar t hotel gaan. Achteraf was dit maar goed ook, want ze hadden een vertraging van 4 uur.
Vrijdag ochtend kwamen ze toeterend mijn straat inrijden met de super slee ´Toyota condor´. Het was super fijn om mam, pap en floris weer te zien, en de twee tassen vol onzin waarom ik had gevraagd. Nadat ik alles had uitgepakt en ze het huis even hadden bekeken, was t tijd om te lunchen in Hatfield!!! Daarna volgde een tour langs de sportvelden en de rest van Pretoria. Het verbaasde mezelf dat ik ze overal rechtstreeks naartoe wees, we hebben r uiteindelijk langer over gedaan om het hotel weer te vinden. Die avond zijn Floris en ik nog wat wezen drinken op prospect en daarna mocht ie lekker slapen op het matrasje in mijn kamer.

De volgende morgen begon onze grote trip naar t Krugerpark e.d. Na ongeveer 4,5 uur rijden en veel commentaar over de rijstijl ( effe wennen stuur rechts) kwamen we aan in bij een super mooie lodge in Phalaborwa waar de slangen voor ons neus voorbij kropen. . De volgende ochtend vroeg richting t Krugerpark. We zijn daar een aantal uur zelf door het park gereden en hebben toen Olifanten, zwijnen,hippo´s, giraf, umpala´s, zebra´s, leeuwen en nog veel meer gezien. We verbleven die avond in Olifants camp. Hier hadden we een super view over een rivier, waar veel olifanten en hippo´s liepen. Een minpuntje was de apen plaag…. Nadat ze onze pretsels van tafel hadden gejat en ik daar een foto van wilde maken, moest ik rennen voor mijn leven om geen aap aan mijn been te hebben hangen. Die avond hebben Floris en ik een night drive gedaan. Tijdens deze rit hebben we een leeuwen gezien, wat wel heel gaaf was. De volgende ochtend waren pa en ma al voor dag en dauw op, om met de morning drive van 5:30 mee te kunnen. Floris en ik kozen voor de wat latere river walk. Die middag vertrokken we naar onze volgende bestemming in t Kruger, Tamboti. Dit was een tenten kamp, waar we zelf moesten braaien.
Na een paar mooie dagen in t Kruger was t dinsdag tijd om te vertrekken en de panaroma route te gaan doen. We hebben bijna alle punten van de panorama route aangedaan. Het begon bij de Blyde river Canyon (een van grootste waterval) en de Bourke Luck Potholes (cylindervormige gaten in rots bij blyde,ontstaan door rivier erosie). Daarna hebben we van het uitzicht van Gods window en Wondersigt genoten, om vervolgens via een enorme omweg naar Pelgrims Rest te rijden ( dit is een amerikaansachtig dorpje, waar goud is gevonden) en hier hebben we geluncht. Vanuit daar zijn we naar ons hotel in White river gegaan. Het hotel bleek erg mooi te liggen aan een meer.
We hadden besloten om het de volgende ochtend iets rustiger aan te doen en eerst even te geniet van de zon, zwembad en kano´s.
Begin van de middag gingen we opweg naar Swaziland. Bij de grens ging het eigenlijk heel makkelijk en kregen we allemaal een extra stempeltje in ons paspoort (altijd leuk). Ik had voor die avond een backpackers onderkomen gereserveerd, maar mijn familie weigerde in ´een jeugdherberg´ te slapen. Zonder ook maar te gaan kijken, reden we door naar de Mantagna lodge, waar we voor het 5 dubbelen ook heerlijk hebben geslapen!!!!
Erg veel verschil heb ik niet echt ondervonden tussen Swazi en ZA. Het is er iets armer en iets heuvelachtiger, maar voor de rest was het niet echt spectaculair. Ik had van iedereen die er al was geweest, gehoord dat je souvenirs op de marktjes moest kopen, omdat het een stuk goedkoper is. Dus wij naar Manzini om daar ipv naar toeristische markt, de local markt te bezoeken. Miss niet zo handig, maar wel leuke ervaring.

Eindelijk zou het hoogtepunt voor mijn vader aanbreken deze vakantie……..duiken in Sodwana Bay (not, bij aankomst in ZA begon ie al te twijfelen en terug te krabbelen). Ik had speciaal voor hem een avond daar gereserveerd + refresh curcus en duik (aangezien ik er al was geweest). Na een vermoeiende trip over een 50km lange dust road ( tip van mij, kortste route) die niet zo werd gewaardeerd, kwamen we in het Sodwana Bay park. Na 3 x vragen ie t wel echt wilde ging ik naar receptie om hutje en duiken te confirmen. Door vragen als, hoe vroeg moet ik op, kan ik in beginner class en hoe diep gaan we?, was t wel duidelijk…..Annelies ging alleen duiken. Dit had ook zo zijn voordelen, ik kon andere duik diepere duik doen. Dit betekent dat ik weer een stapje dichter bij mijn advanced ben. Moest die avond weer een testje maken en heb verder heerlijk paar biertjes met Floris gedronken op t terras aan t zwembad.
De duik de volgende morgen ging heel goed en paar mooie visjes en coraal gezien. Mijn instructor en tevens buddy, Mark was heel aardig en relaxed. Na de duik nog effe lunchen daar en hup de auto in richting St. Lucia. Het leek mijn moeder wel leuk om naar een original cultural village te gaan. Na een omweg van zeker 1,5 uur, kwamen we daar en zagen we dat het een grote nepperij was, dus daar zijn we meteen weer vertrokken.
In St. Lucia zijn we toch maar gaan kijken naar de backpackers place die ik ditmaal had gereserveerd (was wel erg aantrekkelijk om even voor 100 rand per avond te pitten). Aangezien dit een leuk ding was in t centrum, met zwembad en wel 2 pers kamer, werd het geaccepteerd. Die avond wat biertjes daar gedronken met de andere nederlandse studenten. Bleek weer even dat wereld heel klein is, want een rene had al de jongen van prospect ontmoet bij Drakensberg en haar reisgenoot (Jules) had een stage gelopen in Washington met Barbara ( meisje wat nu in mijn kamer in A´dam zit). Ze lopen nu stage in J´burg, dus we gaan elkaar nog x opzoeken. Die avond lekker fout wezen stappen in de local boeren disco. We bleven de volgende dag weer in st lucia om even dagje te relaxen aan t strand. Helaas viel dit letterlijk in t water, want het regende de hele dag pijpenstelen. Dus was het een dagje boekjes lezen.
Het was 1 paasdag tijd om naar Durban te gaan. We verbleven daar in Hotel aan het strand. Het was een van de drukste dagen v t jaar en er waren allerlei surf wedtrijden te aanschouwen. Er liepen daar veel Indiërs rond en ook heel veel zwarte gangsters. Het staat dan ook bekend als een van de crimineelste steden van ZA. En het is dan ook vooral niet handig om na 17:00 langs te strand te lopen opzoek naar restaurant. Na een super lekker dagje aan t stand de vorige dag, was het 2e paasdag bewolkt en minder warm. Een goede dag om naar Sea world Aquarium (lower marine parade) te gaan. Het aquarium was heel origineel en mooi, maar de rest stelde niet zoveel voor. (behalve een super gave en lekkere sushibar).

Dinsdag de 18e vlogen we om 11:00 naar Kaapstad. Dit was perfect getimed, want het regende keihard in Durban en een paar uur later liepen we in het warme zonnetje over de Tafelberg. We waren met kabelbaan naar boven gegaan, aangezien hike meer dan 3 uur zou duren. Wat een top view had je daar over de stad, stranden en Robben Island. (zie foto´s op mijn album). We sliepen in t Holiday inn dicht bij A& V Waterfront (haven). Waar we heerlijk hebben gegeten in tentjes aan t water. Ook zag je de zeeleeuwen om je heen zwemmen.
De volgende dag scheen het zonnetje weer, dus zijn we een middagje aan t Clifton beach gaan liggen. Ik wist dat een van de 4 clifton areas een Gay beach was en al snel bleek dat we op die waren beland! Heb alleen maar in zon gelegen, want het water was echt ijskoud (Atlantische oceaan). Eind van de middag zijn we met boot naar Robben Island gegaan. We hadden van sommige mensen gehoord dat het niet zoveel voorstelde, maar daar waren we het absoluut niet mee eens. We werden met een bus rondgeleid over het eiland en we kregen info van een hele interessante man die op t eiland woont en daar onderzoek doet en Mister Mandela zelf een aantal x had ontmoet. Aangezien ik net het boek Long walk to freedom aan t lezen was, vond ik het heel interessant. Wist je dat Nelson niet de originel naam is die bij geboort aan hem is gegeven. Hij heeft die naam gekregen, omdat het een more civilized name is en dat moest toen ie naar school mocht. Zijn echte naam spreek je uit als ´Golislasja´ ofzo.
Omdat het de volgende dag nog mooi weer zou zijn, gingen we via oost kust naar Cape Point en via west terug. Op de route kwamen we langs schattige plaastjes en mooie kuststroken. Op cape point heeft floris na het al op 3 plekken te zijn vergeten eindelijk zijn foto genomen van de Klene dropjes (kon ik ze eindelijk opeten). Hopelijk wint ie er een prijs mee!!
Afgelopen vrijdag was alweer de laatste dag van een zeer enerverende en indrukwekkende trip door ZA. Dit hebben we afgesloten met een wijnroute. Je kon dit georganiseerd doen, maar wij zijn gewoon zelf naar stellenbosch gereden om daar een map met alle proeverijen te halen en er zelf een paar uit te zoeken. Aangezien er meer dan 300 zijn, hadden we keus genoeg. We hadden meteen mazzel. We kwamen bij Delheim (voortaan effe opletten als je wijnfles ziet). Dit was een proeverij in een schattig keldertje, hebben daar paar heerlijke wijnen geproefd. Ik dat het best duur zou zijn, maar je hoefde bijna niks te betalen, omdat ze hopen dat je veel flessen gaat kopen. Het vinden van volgende proeverij ging iets minder soepel. De familie Schenk heeft allemaal een hele sterke eigen mening als de een A zegt, weet je zeker dat de ander B zegt….. Met map opschoot zijn we lang 5 proeverijen geweest, voordat we een goede hadden. De een was dicht, ander te commercieel of zag er volgens 1 persoon niet leuk uit, volgende had bruiloft enz. Uiteindelijk bij Hartenberg beland, met super wijn en heerlijk kaasplankje, maar die laatste paar uurtje waren zeer tekenend voor de gehele trip!!!!!!!!!!!!!!
Het was een enerverende, soms vermoeiende maar ook heel fijne, indrukwekkende trip. En ik ben super blij dat mij pa, ma en Floris een beetje hebben kunnen ervaren waar ik dit half jaar woon.


p.s. heb foto´s proberen op mijnalbum te zetten, maar ging volgens mij iets mis. Duurt wel 40 min dus probeer t morgen weer

  • 23 April 2006 - 16:31

    Miek:

    Nicht!

    Wat een lang en leuk verhaal! Klinkt erg mooi, wat je allemaal gezien hebt! Daar kan Leeds niet aan tippen natuurlijk ;) Wie weet na mijn studie maar een bezoekje aan ZA brengen... 8)

    Geniet nog van je laatste weekjes daar! (hihi, nog 10!)

    Kus, je nichtje

  • 23 April 2006 - 17:33

    Jet:

    Hee Annelies
    mooie verhalen joh, leuk om te lezen over plekken waar ik nog geen jaar geleden zelf ben geweest. Wat is het een allemachtig prachtig land he? Geniet ervan!!

  • 25 April 2006 - 08:47

    Suzanne:

    Manmanman.. wat een lang verhaal! Maar wel heel leuk om te lezen! Jee, wat heb je (jullie) veel gezien/gedaan! Echt heel gaaf! Ik moest ook zo lachen om de typering van je family :-)!
    Maar ik ben wel benieuwd waarom die local markt in Manzini niet zo handig was!?!?!?
    Ik ga nu 's effe kijken of het je al gelukt is de foto's op je album te zetten...
    Dikke X, Suzel

  • 26 April 2006 - 21:12

    Liset:

    Hey Anne,

    Lang en leuk verhaal weer. Kwam Floris al tegen in Rhenen city en hoorde dat het erg leuk was geweest!!
    Ik stuur je volgende x een update. Ga namelijk vrijdag naar Val Thorens, nog een weekje skiën!! Dus daarna kan ik je misschien ook wat leukere verhalen vertellen!!

    Dikke xxx Liset

  • 06 Mei 2006 - 13:15

    Alyssa:

    Hee Lies, beetje late reactie maar had je verhaal al wel gelezen. Mooi avontuur weer! Volgende week eindelijk eens met Miek en Suus afgesproken, kan ik niet ivm uitvoering van jazz
    :-S Ik moet trouwens ook op de Rijnweek dansen, haha.. ik hoop wel weer op een VIP party. Kus

  • 12 Mei 2006 - 09:38

    Marjolein:

    Hee Anne! Ik ga je zo een mail terugsturen. Foto' s enzo zien er goed uit. Fijn dat alles goed gaat daar!!
    Liefs, Marjolein

  • 16 Mei 2006 - 16:04

    Alyssa:

    M'n kaartje al ontvangen? :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Annelies
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 16732

Voorgaande reizen:

20 Januari 2006 - 21 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: